Mælefjelltunnelen
Mælefjelltunnelen
Tunnelen ble bygget for å korte reisetiden og gi bedre fremkommelighet spesielt for tunge kjøretøy ved å unngå Åsebrekkene, samt øke trafikksikkerheten langs den avlastede strekningen. Omleggingen av veien gjennom tunnel fra Gvammen til Århus kortet inn avstanden mellom Notodden og Seljord med cirka 10 km og reduserte kjøretiden for tunge kjøretøy med 18 minutter. Lengden på tunnelen er 9355 m (9296 m uten portalene) og strekker seg tvers under Mælefjell på Lifjellområdet.
Tunnelen er den lengste veitunnelen i Telemark og den sjuende lengste i landet. Totalt ble det bygget 11,7 km ny vei som erstattet 22,6 km av den tidligere traseen.
Prosjektet ble gjennomført i perioden 2013 til 2019. I april 2013 startet første del av arbeidet ved å sprenge ut en fjellskjæring langs daværende E134 for å bruke massene til forbelastning for brufundamenter, og annen klargjøring og bygging av tilførselsveier til anlegg og deponier.Hovedanlegget ble påbegynt i november 2014,mens første salve i selve tunnelen gikk av 17. desember 2014 på Gvammen-sida og to måneder senere på Århus-sida. Ved nyttår 2016 var tunnelen sprengt ut totalt 4204 meter; 2715 meter fra Gvammen og 1489 meter fra Århus, og det var forventet gjennomslag i løpet av året. Vannlekasjer førte imidlertid til at fremdriften ble forsinket. Gjennomslag skjedde 3. mai 2017.
Kommentarer
Legg inn en kommentar