ELBILER
Kopi fra Facebook:
Elbil - menneskers redning eller en troverdig miljøødelegger?
Etter å ha lest Bengt Karlssons artikkel i ÅBO Stories forstår jeg nå fullt ut hvilke uopprettelige skader produksjon av batterier til elbiler påfører både natur og mennesker og spesielt barn.
"Et bilbatteri til elbilen veier ca 500 kg, volumet er på størrelse med en koffert. Den inneholder 12 kg litium, 30 kg nikkel, 20 kg mangan, 15 kg kobolt, 100 kg kobber, 200 kg aluminium (produksjonen er ekstremt elektrisk lukket), stål og plast. Det er 6.831 litiumceller inni.
Det burde være bekymringsfullt at alle disse giftige komponentene kommer fra gruvedrift. For å lage et bilbatteri må du bearbeide 10 tonn salt for å produsere litium, 15 tonn malm til kobolt, 2 tonn malm til nikkel og 12 tonn malm kobber. Totalt graves 200 tonn jord opp for ett enkelt batteri.
Sykdom og barnearbeid står bak 68 % av verdens kobolt, og en betydelig del av et batteri kommer fra Kongo. Gruvene deres har ingen forurensningskontroll, og de ansetter barn som dør av dette giftige materialet. Skal vi regne alle disse syke barna som en del av utgiftene til elbil? "
Hvordan kan noen med god samvittighet påstå at dette er bedre for miljøet enn fossildrevne biler? Noen som har regnet på elbil vs fossildrevet bil? Det burde være nesten barnslig enkelt å gjøre en nesten riktig vurdering.
Noe forskning/vurdering får vi aldri se. Elbilen er like god som den gigantiske floppvindkraften, uimotståelig. Ikke som funksjon, men som politisk flaggermus. Det fungerer fordi manglende etterforskningsresultater i politikken alltid vinner. Ikke fordi du har rett, men fordi det er opportunistisk og det passer fortellingen.
Bilde: El-bil i brann på ladestasjon, Norge
Kommentarer
Legg inn en kommentar